RvhJ
Update van update. 14 november. Rolf en Viktor zijn het geworden, Jan Willem Sieburgh kreeg de publieksprijs. Nee, ik heb nooit gerekend op meer. Er waren ook prijzen voor reclametalent en marketingtalent van het jaar, en alle genomineerden kregen een boek. Nou ja, niet zomaar een boek.
Update. 20 oktober. Het is een paar dagen later, en iedereen vraagt: nu je zover bent gekomen, wil je vast wel echt RvhJ worden…Als ik heel eerlijk ben, dan twijfel ik een beetje. Kijk, elke vrijdagavond bij de Garage eten, die sponsorstickers op je auto, en met de praalwagen over de Prof. Keesomlaan… dat is gewoon leuk.Maar ik zie een beetje op tegen het vervolg. Het is met RvhJ namelijk net als Miss Holland: als je het wordt, moet je meedoen aan RvhJ World. Dat wordt dit jaar gelijk met Spammer of the Year gehouden in Abuja (Nig.). Dat is al geen pretje met die hitte maar goed… dat moet je voor je land over hebben.Maar zo langzamerhand kent iedereen de verhalen over RvhJ World, en over de jury daar. Die is helemaal niet meer bezig met de inhoud maar alleen met je lichaam. En als je dat weet, zeg ik: laten we dan meteen Rolf en Viktor afvaardigen, dan maken we tenminste echt een kans…
Genomineerd. 15 oktober. “Om te bepalen wie op 13 november de volgende Reclameman van het Jaar wordt, kwam onlangs de vakjury bijeen (…) Het werd een smullijst van vijf hele groten.”Overdrijven is ook een vak, zou m’n moeder zeggen. Maar het was geen grap: eerst belde uitgever Hans van Vliet en een uurtje later stond er iemand met een aangetekende brief voor de deur: u bent genomineerd voor… Uit het juryrapport: Hans van Dijk is copywriter en reclamecrack van de eerste orde en bedacht bij Kuiper & Schouten (later Lowe) campagnes voor onder andere Melkunie, Mora en WC Eend. Verdient dit jaar zijn nominatie wegens de bestseller Zapklare Brokken, een relevant en geestig leerboek bedoeld als reclame voor goede reclame. Werkt nu als creative director bij Skip Intro. *
Het hele “smul”-verhaal staat hier. Daar staat ook in welk chic gezelschap ik verkeer: Jan Willem Sieburgh (Rijksmuseum), Jacques Kuyf (FD/BNR), Bas Verhart en Marleen Stikker (Picnic), en Rolf en Viktor (van Viktor & Rolf).
* ‘t Zou overbodig moeten zijn maar ik zeg het toch maar even: 1. In de reclame doet niemand iets alleen: al die campagnes werden in samenwerking met of zelfs door anderen bedacht, denk daarbij vooral aan Bart Kuiper. 2. Het is – we moeten streng zijn – Skipintro, zonder spatie.