• Zapklare Brokken

    Zapklare Brokken is een boek. Ondertitel: alles wat je moet weten over reclame. Dat is nogal een belofte, ja. Maar dan heb je ook wat. En wie schrijft dat eigenlijk? Hans van Dijk, tekstschrijver sinds een jaar of wat. Meer.

Niet een heel flatteuze foto…

vk_banen.jpg

Maar ja dat is eigen schuld. Zie de Volkskrant Banenbijlage. Belangrijker: er past een serieuze correctie. Ik heb van interviewer Gijs Herderscheê keurig van te voren het artikel te zien gekregen. Behalve het intro, en daarin staat:

Koning, keizer, admiraal, Hans van Dijk kennen ze allemaal. Zoals iedereen het reclamerijmpje over Popla-wc-papier kent, zo kent iedereen ook het werk van Hans van Dijk. Dit is de man, dit is wat van zijn werk: ‘U moet de groenten van Hak hebben’, ‘Dé bank’, ‘Wij van WC-eend, adviseren WC-eend’, ‘Ik ben van de Duyvis en nou hoort ik dat er hier een fuif is’, ‘Ik had nog zo gezegd: géén bommetje’, ‘Shell helpt’, ‘Cora van Mora’. Het is maar een kleine greep uit de reclameklassiekers die Van Dijk bedacht en hem een reeks reclameprijzen opleverde.

Het is vervelend als je “alleen” de eer krijgt voor dingen die je nadrukkelijk samen hebt gemaakt (Hak, ABN AMRO, WC-Eend, Duyvis, Shell, Cora – en dan verdient Bart Kuiper meestal meer eer dan ik).

Maar het is pijnlijk als je credits krijgt voor werk waar je niks mee te maken hebt gehad. Het terecht wereldberoemde ‘Ik had nog zo gezegd: géén bommetje’ is van Aad Kuijper en Pieter van Velsen.

Overigens is de foto van Ilya van Marle (website) die verder best deugt, vooral omdat hij wordt geassisteerd door een heuze zeekapitein.

Update: voor de diehards is er ook een pdf: vk_banen_13nov07.pdf.

comments

-->