• Zapklare Brokken

    Zapklare Brokken is een boek. Ondertitel: alles wat je moet weten over reclame. Dat is nogal een belofte, ja. Maar dan heb je ook wat. En wie schrijft dat eigenlijk? Hans van Dijk, tekstschrijver sinds een jaar of wat. Meer.

Boos!

De Art Directors Club Nederland is de leukste club in de reclame. Tekstschrijvers mogen er namelijk ook lid van worden, net als b.v. designers, fotografen, filmers… zeg maar: de mensen in het hart van het vak. In de overvloed van prijzen die er jaarlijks worden gegeven, is de ADCN Lamp daarom de belangrijkste prijs, want je krijgt ‘m van mensen die er verstand van hebben:  je collega’s. Helaas is de ADCN mesjokke geworden. Onze fijne club houdt – alsof ze nog nooit ergens het woord crisis hebben gelezen – een feest in het Concertgebouw. De kaartjes kosten € 100 voor leden, € 200 voor niet-leden, en het verplichte kledingvoorschrift is black tie. Inderdaad, dit is die club die het altijd zo goed voor heeft met jonge mensen.

De reclame maakt zich daarmee belachelijk. We bevestigen het beeld dat we óf niet weten wat er in de echte wereld aan de hand is, óf dat het ons geen flikker kan schelen.
Er zijn bij bureaus soms tientallen mensen op straat gezet. Mensen die net waren begonnen, kunnen weer stoppen. Mensen met gezinnen zitten thuis. Freelancers zijn op zolder met stukken tou…

Niet overdrijven. Maar… had een feest gegeven voor € 30 de man. Had alle werkloze creatieven gratis toegang gegeven en er juist voor hun een groots netwerkevenement van gemaakt. Had een keer laten zien dat je creatief bent met weinig geld.

Sorry, ik weet dat het niks te maken heeft met het boek, maar ik moest het even kwijt. Update: de Lamp maakt natuurlijk blij, maar de boosheid blijft.

comments

-->