• Zapklare Brokken

    Zapklare Brokken is een boek. Ondertitel: alles wat je moet weten over reclame. Dat is nogal een belofte, ja. Maar dan heb je ook wat. En wie schrijft dat eigenlijk? Hans van Dijk, tekstschrijver sinds een jaar of wat. Meer.

Het boek

Zapklare Brokken is een leesbaar en leuk boek over reclame. Vrijwel alle theorieën, begrippen en vaktermen komen aan de orde: usp, image, positioneren, ‘reason why’, merk, concept, likeability.
Zapklare brokken is ook een praktische gids. Hoe werkt een reclamebureau? Hoe gaat het proces van briefing tot ‘executie’? Waarom is ook de reclame verslaafd aan Bekende Nederlanders? Hoe zit het Nederlandse bureaulandschap in elkaar? En: hoe vind je daar een baan?

Van de “meest bekroonde copywriter”
Hans van Dijk is copywriter, en was enkele jaren zelfs de meeste bekroonde copywriter van Nederland. Hij werkte mee – want in de reclame doet niemand iets alleen – aan veelgeprezen campagnes voor o.a. ABN AMRO, HAK, Melkunie, Mora, het Rijksmuseum, Stadsarchief Amsterdam, Yogho-Yogho en andere bekende merken. Hij heeft nu had ooit – uiteraard met anderen – het rare reclamebureau Skipintro.

Wat “men” ervan zegt
Nou ja… men… we hebben het hier over neus van zalm.

  • Erg leuk en goed geschreven en met een waarheidsgehalte dat je niet vaak in ons vak tegenkomt.” Diederik Koopal, Creatief Directeur TBWA\Neboko. Scenarioschrijver? Filmregisseur.
  • Briljant boek. (Ben beetje jaloers…)” Hans van Walbeek, reclamelegende.
  • Leerzaam voor de jongelui en zelfs voor de gevorderde diehards heerlijk om te lezen.” Eugène Roorda, bureaudirecteur, boekenschrijver en columnist.
  • Zapklare Brokken is om het even flaptekst-reclamisch te zeggen een Must Have Page-Turner.” Marcel Kalmeijer, opdrachtgever bij o.a. Holland Casino en Tempo-Team.

Waar te koop?
“Zapklare brokken” is was te koop bij de boekwinkel (als het niet in voorraad is… schande van spreken en overdreven veel exemplaren laten bestellen). Voor Amsterdammers met haast is het meestal in voorraad bij Scheltema, pardon Selexyz op het Koningsplein.
Het kan – je meent het – online worden gekocht bij de bekende adressen (bol.com, managementboek.nl, enz.), maar ook rechtstreeks bij de uitgever.
Gelukkig leven we inmiddels in een digitale wereld, en kan ik zeggen:
Download het boek als pdf hier.

De kille cijfers
ISBN: 978-90-78263-03-6
NUR: 803
Omvang: 288 pagina’s genaaid gebrocheerd, geheel full colour
Winkelprijs: € 29,50
Uitgever: Van Vliet Uitgevers

-->