• Zapklare Brokken

    Zapklare Brokken is een boek. Ondertitel: alles wat je moet weten over reclame. Dat is nogal een belofte, ja. Maar dan heb je ook wat. En wie schrijft dat eigenlijk? Hans van Dijk, tekstschrijver sinds een jaar of wat. Meer.

Het aangename reclameplan…

Als er in de pers iets over het boek gezegd wordt, dan gaat dat vaak over het Aangename Reclameplan. Dat is niet zo raar want dat stond nogal nadrukkelijk in het persbericht over het boek. Zo ver, zo goed.

Maar wat behelst dat plan eigenlijk? In heel grote lijnen:

  • De discussie is nu altijd: of geen reclame op de publieke omroep (en dus ook geen inkomsten) of wel reclame en dan voluit. Mijn plan is: alleen reclame die niet irriteert.
  • Daarom wordt een commercial in eerste instantie maar beperkt uitgezonden: een vast aantal (zeg: tien of twintig) keer, of tot er een bepaald bereik is gehaald.
  • Als dan blijkt dat de commercial de kijker irriteert, mag die niet meer worden uitgezonden, althans niet op de publieke omroep.
  • Het staat de adverteerder uiteraard vrij om die commercial wel uit te zenden via de commerciële zenders – tenzij die aan het plan meedoen.

Het volledige plan leest u in de pdf van het betreffende hoofdstuk uit het boek.

comments

Reageer

You must be logged in to post a comment.