• Zapklare Brokken

    Zapklare Brokken is een boek. Ondertitel: alles wat je moet weten over reclame. Dat is nogal een belofte, ja. Maar dan heb je ook wat. En wie schrijft dat eigenlijk? Hans van Dijk, tekstschrijver sinds een jaar of wat. Meer.

Wij van = Hij van

“Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend”, in 1989 bedacht door Bart Kuiper en Hans van Dijk van toen Kuiper & Schouten, gaat de geschiedenis van het GVR in als ‘Beste slagzin aller tijden’… staat in Adformatie deze week.

Wat er niet bij staat maar alom bekend is, is dat we die verkiezing te danken hebben aan Geen Stijl.

Wat er ook niet bij staat en minder bekend is, is dat het GVR al eerder zo’n soort wedstrijd hield. In 2002 zat ik met – ik meen – Aad Muntz, Hans Ferree, Kees Sterrenburg, Paul Mertz en Poppe van Pelt, in een jury die ‘Ik wil Bolletje‘ verkoos tot beste slagzin (en terecht). Dus als het GVR ergens “aller tijden” bij zegt, mag u dat met een flinke korrel zout nemen.

Wat er niet bijstaat en bijna niemand weet, zelfs Bart niet, wie die zin bedacht heeft: Bart of ik. Mijn mailtje aan Bart was:
Wij van Skipintro werden van de week nog gebeld door hem van Leukwerkt.
Die zin van WC Eend is dat er nou eendje van jou of eendje van mij?
Ik van Van Dijk dacht aan eendje van Kuiper, maar hij van Kuiper dacht aan eendje van mij.
Maar ik van Van Dijk heb vrijwel zeker gelijk.

Conclusie. Ik heb een goed geheugen. Bart maakt betere zinnen.

comments

-->