• Zapklare Brokken

    Zapklare Brokken is een boek. Ondertitel: alles wat je moet weten over reclame. Dat is nogal een belofte, ja. Maar dan heb je ook wat. En wie schrijft dat eigenlijk? Hans van Dijk, tekstschrijver sinds een jaar of wat. Meer.

Op de foto met de (zeer oude) baas

ogilvy_and_me.jpg

Bij het opruimen van een oude kast komt deze foto boven. Ik schat dat het in 1977 was. D.O. op bezoek bij Ogilvy & Mather op de Keizersgracht 127, inderdaad waar nu Wieden & Kennedy zit. Hij had net Ogilvy on Advertising geschreven, en we kregen een getekend exemplaar, dat ik kwijt ben. Hij was eerder al eens langsgekomen, werd na een zware lunch in de kamer gestald waar “two talented juniors” zaten (Bert Smidt et moi). Eerst werden we overhoord. What’s the most important thing in advertising? Bert en ik zenuwachtig: Positioning? No, it’s the big idea. Unless your advertising contains a big idea, it will pass like a ship in the night.

Later kreeg ‘ie zelf genoeg van z’n eigen theorie (het was een leuke man) en vroeg: Do you have kids? En ik verstond “cats”. How many? Ik zei, want dat was de waarheid op dat moment: Eight. Eight! All from one mother? En ik mompelde in slecht Engels weer de waarheid: No, there is two from my brother in law, there are two from our own that did it together, and they have two kids now, and then two that dropped by… Daarna beende hij de kamer uit, en meldde de directie dat er verderop op de gang een copywriter zat die probably insane was.