• Zapklare Brokken

    Zapklare Brokken is een boek. Ondertitel: alles wat je moet weten over reclame. Dat is nogal een belofte, ja. Maar dan heb je ook wat. En wie schrijft dat eigenlijk? Hans van Dijk, tekstschrijver sinds een jaar of wat. Meer.

Aanvullingen

Op deze pagina komen wat aanvullingen op het boek. Dat gaat gebeuren – maar hou me niet aan een planning – voor o.a.:

  • verwijzingen naar boeken en sites
  • credits van het in het boek afgebeelde werk.

Paul Mertz vult aan verbetert

Paul Mertz is een reclamelegende, maar hij is ook nog heel actief. Hij schrijft – met de hand!  – mooie brieven. O.a. een brief met aanvullingen of – ‘t is maar hoe je het ziet – correcties. Ik ben het met alle aanvullingen van harte eens.

  • FHV was geen breakaway (pag. 232).
  • Het teamverband (pag. 16) is in de Nederlandse reclame geïntroduceerd door Bob McLaren van IntermarcoDelamar.
  • Het verhaal over Maurits Aronson en Caballero (pag. 201) staat beter, completer en vooral mooier op de site van Paul Mertz zelf: http://www.paulmertz.nl/toen/caballero.html.

Real Men of Genius

In het boek wordt de radiocampagne van Bud Light genoemd als een van de beste campagnes ooit. Daarom een paar voorbeelden (van andere sites zijn ze allemaal verdwenen, onder druk van Amerikaanse advocaten, maar het lijkt me sterk dat ze dit weten te vinden):

Mr. Backyard Bug Zapper Inventor

[audio:https://zapklarebrokken.nl/wp-content/uploads/2007/12/mr-backyard-bug-zapper-inventorx.mp3]

Mr. In the Car Nose Picker

[audio:https://zapklarebrokken.nl/wp-content/uploads/2007/12/mr-in-the-car-nose-picker.mp3]

Mr. Gasoline BBQ Starter

[audio:https://zapklarebrokken.nl/wp-content/uploads/2007/12/mr-gasoline-bbq-starterx.mp3]

Mr. Really Really Really Bad Dancer*

[audio:https://zapklarebrokken.nl/wp-content/uploads/2007/12/mr-really-really-really-bad-dancer.mp3]

* Het aardige is: van deze is ook een tv-commercial, en die is lang zo leuk niet als de radio-commercial; je hebt het beeld helemaal niet nodig.

FOUTEN

Pagina 131 De prijswinnende Dove – film “Evolution” – o.a. Grand Prix in Cannes – wordt toegeschreven aan Ogilvy New York. Moet zijn Ogilvy Toronto.

Pagina 236 “Omnicon” moet natuurlijk zijn Omnicom.

Mocht u zelf een fout constateren, dan zou ik het op prijs stellen als u die meldt aan hans (bij) skipintro punt nl.

-->