• Zapklare Brokken

    Zapklare Brokken is een boek. Ondertitel: alles wat je moet weten over reclame. Dat is nogal een belofte, ja. Maar dan heb je ook wat. En wie schrijft dat eigenlijk? Hans van Dijk, tekstschrijver sinds een jaar of wat. Meer.

Bozig stukje over Melkunie

(Gepubliceerd in Adformatie – oktober 2012)

Ik ben niet zo met het verleden bezig en word zelden kwaad, maar van “Oude Koeien” word ik pissig. Waarschuwing voor jongere kijkers: nu volgen veel namen. Houd uit elkaar: Bart Kuiper (held) en Aad Kuijper (schurk), Hans (van Rijs) en Hans (van Dijk).

  • Het is raar dat nergens in het artikel de naam van Bart wordt genoemd. Alle genoemde campagnes zijn gemaakt door Kuiper & Schouten, zijn vroegere bureau. Eén campagne doet hij nog steeds.
  • Bart heeft – ik stond er met m’n neus bovenop – twee van de drie campagnes bedacht: HAK en Mora. Ja, ik heb er ook aan meegedaan, maar Bart verdient de meeste credits. Bij Melkunie speelde Bart een kleinere maar belangrijke rol.
  • Dan het stukje “Succes heeft vele vaders”. Dat iemand iets niet meer weet… dat kan gebeuren. Maar dit speelde zich af toen Aad Kuijper nog rondreed op z’n – waarschijnlijk gestolen – kinderfietsje.
  • De feiten. Krijn van Noordwijk en Robbert Jansen bedachten “Koe-met-bot”. Oorspronkelijk zou Bob Fosko (Geert Timmers) de presentator zijn, maar dat werkte niet. Krijn, Robbert, Bart en ik overlegden daarover (naast de kopieermachine in het souterrain). De conclusie was: opnieuw casten.
  • Bart suggereerde: probeer ook even die rare man die Joeri Bakker aandroeg voor de radio-commercials van Victoria-Vesta. (Ik waarschuwde al: veel namen.) Goed idee, zeiden Krijn en Robbert, maar wij moeten nu naar het buitenland voor een andere film, dus Hans (van Dijk), wil jij dat doen, uiteraard samen met de beroemde regisseur Hans (van Rijs).
  • Die rare man van Joeri was Peer. Er waren meer goede acteurs op de casting, maar Hans van Rijs zei meteen: Peer! Hans en ik hebben ons inderdaad suf geluld om de directie van Melkunie te overtuigen, maar uiteindelijk zeiden zij, en dat siert ze nog steeds: jullie hebben er verstand van (ze keken naar Hans van Rijs), dus als jullie er in geloven, vooruit.
  • Dan de grootste leugens. ‘Toch ging de campagne niet direct vliegen. Kuijper: “Toen Pieter van Velzen en ik het overnamen lag er al een nieuwe briefing. Binnen het vak werd het wel gewaardeerd, maar het publiek vond Peer een arrogante lul.”
  • Hier kan ik echt giftig om worden.
  • Koe met bot was een onmiddellijk succes. Het was meteen een Gouden Effie en een dubbele bekroning bij de ADCN, van de vakjury en de leden. Het uitzenden moest zelfs even gestaakt worden omdat Melkunie de vraag naar Calcium Plus niet aankon.
  • Aad en Pieter van Velzen, herhaal:  én Pieter van Velzen, want die wordt te weinig genoemd, én Hans van Rijs én Peer Mascini hebben daarna een paar erg goede commercials gemaakt (Bommetje en Milkshake). Dat zeg ik nu, dat heb ik altijd gezegd en dat zal ik blijven doen, maar ik ga er voortaan bij zeggen dat ze ook een paar slechte hebben gemaakt.

De bewering dat de Melkunie-campagne pas goed begon toen Aad Kuijper zich er mee bemoeide, is lachwekkend. Als Aad Kuijper het ventieltje nog kan vinden, moet hij eens wat lucht uit zichzelf laten lopen.

Hans van Dijk

 

comments

Comments are closed.